Saturday 10 October 2015

Dekat tetapi jauh (1)

-Castlefield Urban Heritage Park,Manchester-

"Robert,aku nak pesan sikit ni."
"Pesan apa?"
"Sekarang ni muda lagi..Belajar lagi..Kalau rasa lambat lagi nak kahwin,tak payahlah bercinta dulu."
Robert Along Den,seorang kenalan yang dahulunya agak rapat dengan aku terdiam seketika dengan kata-kata yang baru sahaja aku lontarkan tadi.Dia mengalih pandang ke sisi.Barangkali cuba menyusun kata-kata untuk membalas kenyataan tadi.Agak kekok mungkin.Apatah lagi sudah jelas-jelas dia sekarang sedang berhubungan dengan seorang gadis.Sudah jelas-jelas dahulu dia pernah meluahkan perasaan kepada aku dan ditolak mentah-mentah .Dan aku dengan muka selamba kasi ayat 'smash' cenggitu.Mau tak terkedu?
"Entahlah...Susah nak cakap.."Begitu sahaja jawapannya.
Daun maple berwarna coklat kekuningan yang merimbun di atas kepala gugur satu demi satu,melayang-layang  dan melambung-lambung dimainkan angin petang lalu jatuh berserakan di sekitar Whitworth Park.Suara jeritan kanak-kanak dan perbualan pengunjung taman itu silih berganti.Bunyi hela nafas yang aku hamburkan menunjukkan perubahan suasana yang berubah sunyi.
"Damn!Awkward moment!"
"Kenapa?"Pertanyaan Robert memecah sunyi.Mujur.Tanpa menoleh,aku tahu dia melirik pandang ke arah aku seketika tadi.
Aku melunjurkan kedua-dua belah kaki yang  bersilang sejak beberapa minit yang lepas.Membiarkan pengaliran darah yang lancar supaya meredakan kebas di peha yang semakin ngilu.
"Sunyi kan?"Kaki aku yang bersarung kasut sukan yang dibeli di Sport Direct menguis-nguis daun rumput hijau yang mengalasi tanah."Kadang-kadang rasa sunyi kan?Kadang-kadang rasa nak ada orang sayangkan kita..Nak ada orang tanya kita soalan.."Dah makan?",kadang-kadang..."Aku mendongak ke langit biru kekuningan."Rasa kosong kan?"Robert membisu.
"Aku faham je rasa tu.Rasa 'incomplete'.Rasa ingin menjaga dan dijaga..Anehnya,walaupun kita ada ramai kawan sejantina,perasaan tu rasa tak terlunas.Walaupun kita ada ramai kawan yang berlainan jantina sekalipun,perasaan tu cuma akan ada untuk sesetengah orang.Pelik..Dan menakutkan.Aku cuba cari sebab kenapa timbul rasa tu.Tindakan kimia dalam otak?Ada 'law' ke yang mengawal rasa tu?"
Robert menala pandangannya kepada aku."So?"
"So....Aku nak cakap yang..perasaan 'incomplete' itu akan sentiasa ada.Tarikan itu sentiasa ada..Cinta itu tetap akan datang.Hatta kepada sesiapa pun"Terasa bulu roma aku meremang menyebut perkataan 'puaka' tu."Tapi masa akan pergi.Dan adakah kita akan biarkan waktu itu pergi sambil kita terus hanyut melayan perasaan?Sampai bila?Untuk berapa lama?"
"Tapi kalau dah perasaan itu normal,kenapa perlu dibuang?Kenapa perlu larikan diri dari perasaan sendiri?Itu denial namanya!"Robert mengengsot punggungnya di atas bangku dan memanjangkan leher untuk memandang tepat kepada aku .Aku menjeling ke arahnya  sekilas tetapi sempat melarikan pandangan ke arah lain kemudiannya demi mengelakkan satu lagi 'awkward moment'.
"Err..Seolah-olah..."Aku menjelingnya sekilas."Seolah-olah kau pergi banyak open house dalam satu hari,kau akan makan semua makanan tu ke?"
"Well,yess?"
Aku menoleh ke arahnya dengan mata mengecil."Ah come on..Spicy lamb ribs dan lemang di rumah Joyah,Ayam percik di rumah Latifah,cheese cake di rumah Kasim berserta rendang di rumah Sakinah?Like..seriously?"
Tangan Robert pantas memegang perutnya yang kempis dengan mulut mencebik."I'll choose then..The healthier food?And the most delicious.."Dia tersengih membayangkan sesuatu."Cheese cake..Nyum!"
"Kan?Kau akan pilih!Dan dalam dunia ni kau boleh pilih untuk isi waktu kau dan hati kau dengan apa..Yang fitrah itu perasaan dan keinginan.Tapi tindakan itu adalah pilihan.Tak salah untuk sukakan semua makanan,tapi kalau sebagai seorang yang rasional dan waras,kau tahu untuk memilih yang paling baik supaya tak timbul mudarat kepada diri kau sendiri kan?Kau masih belajar,ada masa untuk dihabiskan dengan buat aktiviti kemasyarakatan,..menulis..melukis..terokai potensi dan minat baru..I mean,..like..You're not going to get married today??"
"Hmmm"
Robert menunduk lalu menyambung."But you know..Kadang-kadang bila kita memilih untuk bersama seseorang..Ia bukan disebabkan perasaan itu semata-mata."
"Yes..Exactly,kau sunyi dan......"
"No,wait!"Robert memintas."Sometimes,its the feeling of seeing the person you love,..everyday..and everytime..So close..But so far..Not being able to reach out for her ..Somehow.."Nada suaranya luntur menjadi bisikan.Wajahnya hilang ditutupi bayang-bayang 'cap'' bercorakkan 'I love London'."The feeling of not being able have something..And you simply need a replacement.So you choose something else"Robert menunduk.Seolah-olah baru sahaja melepaskan sesuatu yang berat dalam dadanya."You..just need to forget."Robert menjeling ke arahku seketika.
Senyap.
Otak aku cuba untuk memproses kata-kata yang baru diluahkannya tadi.Hilang kata-kata.Terasa seakan-akan baru sahaja terpijak periuk api dan mati akal untuk bertindak.Pegun.Terdiam.Daun maple terus sahaja setia gugur satu persatu.Robert Along Den masih menunduk merenung riba.Angin dingin masih setia bertiup.Kadangkala terdengar bunyi salakan anjing sayup-sayup diiringi suara perbualan manusia yang semakin pudar.Langit semakin merah.Aku perlu pergi sebelum keadaan semakin teruk.Tetapi pergi sekarang seolah-olah menyerah dan terus bertarung hujah sangat berisiko.Kalah berhujah tak mengapa tapi jangan...
 "Kau tahu,masa aku kecil-kecik kalau aku menangis berebut mainan dengan adik aku,mak aku akan tarik aku untuk main mainan lain dengan aku..Dia akan cakap,mama main dengan Along je..Kita jangan kawan adik!Dan bagi aku,manusia memang cenggitu.Dia perlukan alternatif.Nak tinggalkan sesuatu,kita perlukan distraction ."Robert berhujah memecah sunyi.
"So..."Aku mencelah.
Robert mengangkat kepala.
"She's that distraction?"Aku meneka.
"Uhuh.."
"Thats mean!"
"Yeah.."Robert membalas separuh berbisik.

Aku melempar pandang ke bangunan Whitworth Art Gallery yang berdiri di sebelah kanan.Udara dingin musim luruh membuatkan aku menggigil .Nun jauh di belakang atap bangunan batu-bata berwarna merah itu,matahari jingga perlahan-lahan menenggelamkan diri di ufuk barat.Aku mengepal jari jemari,.'Bracing for the impact'.
"And I was..."Asap putih berkepul-kepul keluar dari rongga mulutku...Samada disebabkan oleh udara dingin ataupun apa yang bersarang dalam minda,sepasang bibir ini terasa kebas dan kelu.."And I was a distraction too?"Aku facepalm dahi dalam hati.Terlambat.Cepat-cepat aku menjeling ke arahnya untuk melihat reaksinya..

Reaksi Robert tenang tak beriak."No."Dia membalas.
"You're that toy I had to let go."

Senyap.
Aku menelan air liur.
                                         Whitworth Park,Manchester(Spring)

p/s:Robert Along Den adalah nama rekaan semata-mata.

No comments:

Post a Comment