Tuesday 13 October 2015

Dekat Tetapi Jauh(3)

Robert Along Den, seaneh namanya.Aku mengenalinya di Kolej Mara Bintang.Dia adalah Chipsmore bagi kawan-kawannya lantaran sikapnya yang agak misteri.Dia muncul dan hilang sewenang-wenangnya.Aku mengenalinya dalam satu perjumpaan kelab di dewan selera.Zaki,pelajar setahun lebih tua daripadaku sedang memperkenalkan dirinya sebagai pengerusi kelab sewaku lelaki beraut wajah bujur sirih dan berkulit rona kuning langsat itu melabuhkan diri di atas kerusi sebelahku.

Kedatangannya begitu 'senyap'.Seolah-olah dia adalah sehelai daun kering yang dibawa angin lalu perlahan-lahan disorong ke situ.Matanya tidak beralih dari susuk tubuh Zaki yang sedang berdiri di hadapan.Pandangan yang tidak beriak.Selang beberapa minit kemudian,kedengaran bunyi bisikan dari sekumpulan pelajar lelaki berbalas-balas dari arah  hadapan.Anip dan Ekal yang duduk di meja di hadapanku menoleh ke belakang,dikuti oleh Raiqal dan Faiz.Masing-masing dengan wajah terpinga-pinga.

"Hei!"
Aku sempat tertanya-tanya arah datangnya suara serak itu sebelum suara Anip membalas.
"Woi!"
Anip mengangkat tangannya.Beberapa lagi kepala turut menoleh.Aku menoleh ke kiri.Lelaki bersusuk tubuh tinggi itu melempar senyum kecil ke kumpulan pelajar lelaki tahun dua di hadapan,didahului dengan wajah Anip yang perlahan-lahan mengukir sengih.Zaki di hadapan yang sedang  rancak bercakap menghentikan kata-katanya sebaik matanya tertangkap wajah lelaki di sebelahku.Aku agak terpinga-pinga.Zaki menolak bahu Raiqal yang berdiri di hadapannya lalu mengatur langkah menghampiri kami.Tangan kanannya dihulur.
"Selamat kembali!"Zaki mengukir senyum menampakkan barisan giginya yang putih.
**

Beberapa hari kemudian,aku berjaya menerima butiran lengkap mengenai lelaki misteri itu meskipun tanpa diminta.Semuanya atas jasa Leha,gadis becok yang gemar memunculkan dirinya di muka pintu bilikku untuk menjalankan rutin hariannya.Merungut tentang lab report yang telah merampas sebahagian besar nikmat tidur setiap pelajar di sini.Tapi kali ini agak berbeza.
"Kau tahu,semalam aku jumpa Den!"Tanpa kata-kata pengenalan,Leha terus membuka cerita sambil melemparkan tubuhnya ke atas katil milikku.Di tangannya terdapat sebuah novel bahasa Inggeris.
"Siapa Den?"Soalku tanpa mengalih pandangan dari skrin komputer.
Leha menghembus nafas dalam,berpura-pura mengeluh."Robert Along Den??Senior kita tu?"
"Oh.."Balasku pendek,masih menumpukan perhatian terhadap karangan bahasa Inggeris yang sedang ditaip.
Senyap.
"Adoiii!"Aku membuat tindakan refleks membongkokkan kepala sebaik sahaja terasa satu objek lembut menghampiri dengan kadar yang sangat cepat.Bantal berbalutkan sarung berwarna putih jatuh di kaki meja dengan bunyi perlahan.Aku menoleh kepada Leha yang meniarap di atas katil.Leha memandangku dengan protes.Sebelah tangannya sedang meraba-raba di atas katil,barangkali mencari peluru seterusnya untuk dilempar kepadaku.
"Aku tengah buat esei!"Aku memprotes.
"Ya."Reaksi Leha tidak berubah.
Aku mengalah.Kerusi plastik yang sedang mengalas punggungku mengeluarkan bunyi nyaring sebaik sahaja aku mengubah kedudukannya menghadap Leha.Leha menjatuhkan kembali pandangannya ke halaman novel.Tanda berpuas hati.
"Siapa Robert Along Den?Kenapa kau jumpa dia?Apa dia buat?Wah,kau jumpa dia,hebatnya?"Suara aku senada.Sengaja.
"Nora,kau tak kenal diaaa???"Leha sengaja menekan suaranya.Taktik biasa yang digunakan seseorang untuk menunjukkan bahawa dia mengetahui sesuatu yang sangat penting dan orang lain tak tahu.
Aku menjungkit bahu.
"Robert..."Leha memusingkan tubuhnya menghadap shiling."Dia bekas presiden pelajar."
"Bekas?"
"Ahah!Bekas!Pelikkan?"Leha menerbalikkan tubuhnya semula lalu memandang aku dengan wajah teruja.Seolah-olah bersedia untuk berkongsi suatu info yang menarik.Mujur,aku memang tertarik.Aku mendekatkan wajah kepadanya.
"Dia pernah jadi presiden selama sebulan sebelum meletak jawatan.."Leha menggantung ayat.
"Kenapa?"
"Haa..Orang cakap dia tertekan."
"Tertekan?"
"Yup!"
Jari Leha membentuk pistol lalu melepaskan 'tembakan' imaginasinya ke arahku.
Aku ketawa kecil."Siapa aja yang tak tertekan belajar dekat sini?Aku yang bukan siapa-siapa ni pun dah separuh mati."
"Haa..kan?Pelikkan?"Leha menjeling ke muka pintu lalu menyambung dengan nada bisikan."Aku dengar dia genius!"
Aku mengangkat kedua-dua kening,kehairanan dengan kenyataan itu."Kenapa aku tak terkejut?"Balasku dengan nada ironi."Adakah kau sedar wahai Cik Saliha Amirudin bahawa kita sekarang berada di kolej yang dihadiri oleh para genius-genius?Cuma,satu-satunya yang tidak genius itu adalah aku yang belajar berjam-jam untuk memahamkan diri dengan konsep yang boleh difahami oleh orang lain dalam masa 20 minit?"

Leha kelihatan hilang kata-kata.Barangkali tidak menyangka kenyataan begitu akan keluar dari bibirku yang kebiasaannya gemar memendam rasa.Memang benar.Sebagai seorang pelajar kolej persedian untuk pengajian luar negara yang rata-ratanya mendapat keputusan straight A,setiap hari kami berperang dengan masa.Setiap hari pasti akan ada yang terkorban,sama ada pelajar atau masa.Anehnya,kami adalah para 'mujahid' yang ingin mengorbankan diri agar masa tetap hidup.Kami rela dibunuh masa jangan kami membunuhnya sia-sia.Lebih aneh dari itu,aku adalah manusia yang mencari kesibukan.Aku suka berlari ke hulur dan ke hilir dan merebut pelbagai peluang.Aku ingin menjadi mujahid yang dibunuh masa.Ingin tahu apa yang lebih aneh?Pertarungan aku mengorbankan aku dan masa sekaligus.Aku sedar jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar lain aku agak dungu.Maka selalunya aku dan masa sama-sama 'terkorban'.

Leha menarik tubuhnya dari permukaan katil lalu duduk bersila."Kau pernah tak dengar cerita-cerita tentang Leonardon Da Vinci,Albert Einstein,.dan genius-genius di dunia ni?Kebanyakan diorang akan dikaitkan dengan kontroversi tentang mental illness..Loner..Depression..?"Aku menjungkit bahu.Dia menyambung."Ha...Tadi bila aku cakap genius,aku tak bercakap tentang pandai..Aku sebut 'GEE NEE US!"
"Oh."Aku membalas pendek.Gagal meneka hala tuju perbualan ini.
Leha mengemaskan lipatan kakinya."Dia tu dapat biasiswa Agung tahu?Kau tahu tak sebenarnya dia tu setahun lebih muda dari kita?Dia lompat kelas,entah macammana..Tapi dia ambil SPM sewaktu umur kita ni dan berjaya dapat 15A+ tahuu??"Leha menunjukkan dua jari untuk menegaskan kenyataannya,seolah-olah membuat tanda peace.Kali ni minatku terpancing.
"Tapi masih bukan rekod Malaysia?"
Bahu Leha kendur.Matanya mengecil.Aku faham reaksi itu.Kedua-dua tangan ku angkat ke bahu tanpa menyerah.
"Poinnya adalah..Dia itu lain!Kau tahukan selalunya orang yang 'lain' ni akan ada masalah mental sikit.Ok,berbalik kepada cerita.Beberapa bulan yang lepas dengar cerita dia minta cuti dari kolej selama sebulan atas alasan tertekan.Dia tarik diri dari semuaaa kelab..I mean,all!"Leha mendepangkan tangan bagi menekankan kata-katanya."Kecualiiii.."
"Kecuali?"
"Kau rasa?"Leha mengangkat kedua-dua belah kening.
"Hmmm..?"
"Cuba teka!"Leha teruja.
"Kelab..Bimbingan dan ..Kaunseling?"
"Tepat sekaliiii!"Leha melepaskan suara high pitch miliknya.
Aku menekup telinga spontan gara-gara jeritan nyaring Leha.Raihan yang lalu di hadapan muka pintu dengan bakul mandian sempat menoleh ke arah kami.Barangkali kehairanan.Aku menggaru kepala.Masih mencari-cari motif sebenar di sebalik minat Leha kepada kisah lelaki ini.Tetapi dalam masa yang sama,aku turut terfikir-fikir dengan kenyataannya tadi.Meskipun aku rasakan reaksinya agak berlebihan ,tetapi status aku sebagai ahli kelab yang disebut tadi menimbulkan sedikit minat untuk mengetahui kisah selanjutnya.
"Apa motif cerita kau yang sebenarnya ni?"Aku gagal menyembunyikan rasa kurang sabar.
Leha menoleh ke sebelah.Merenung dinding putih di sisi katil.
"Entah..Sebenarnya aku cuma nak beritahu yang dia itu pelik dan misteri.Baru minggu lepas kolej kecoh dengan kehilangannya yang tiba-tiba.Tapi cikgu-cikgu tak nak ambil tindakan sebab dia 'aset' kolej.Tak adil kan dunia ni?"Leha mencebik."Tapi pagi ni aku nampak dia tengah makan roti di dewan selera dengan muka selamba dengan Zaki and the geng."
Aku tidak dapat menahan gelak."Ada ke reaksi muka spesifik untuk orang yang baru lepas lari dari kolej?"Leha juga turut ketawa sambil menjungkit bahu.
"Tapi muka dia memang macam tu.Macam tak ada perasaan."
Suasana bertukar senyap.Kedengaran di luar gelak tawa pelajar perempuan dari bilik tingkat bawah asrama,silih berganti dengan bunyi derap langkah menghampiri.Susuk tubuh Raihan muncul di muka pintu dengan bakul mandiannya.Wajahnya kelihatan basah.Dia menoleh sekilas tetapi terus berjalan menuju ke biliknya.Sebaik sahaja bunyi derap langkahnya hilang,aku bersuara kembali.
"Muka dia macammana?"
Leha mengangkat pandangannya dari halaman novel.Seketika matanya meliar seolah-olah cuba mengingat.
"Tinggi.Muka agak cerah..Kuning Langsat bak kata orang kita.Hidung agak mancung.."Leha masih berfikir-fikir."Rambut hitam pendek,kurus..agak kacak tapi tak jambu.."Senyum kecil terbit di wajahnya."So not my cup of tea!"Pandangannya kembali jatuh ke halaman novel di atas katil.

Beberapa minit kemudian,suatu raut wajah muncul dalam fikiraku.Itulah dia rupa-rupanya.

Sekadar hiasan.



No comments:

Post a Comment