Saturday 6 February 2016

Menyelami Sirah Dari Kacamata Manusiawi Vs Kacamata Pelajar

Bila diimbau kembali waktu muda remaja, bercakap tentang subjek Sirah akan menimbulkan reaksi-reaksi 'lemau' dari kalangan rakan sekelas. Bercakap dari pengalaman belajar di sebuah sekolah Agama di Johor, subjek Sirah boleh dikatakan menempati tempat kedua dalam ranking subjek kelas agama yang paling membosankan! Sejak dari dulu, aku memang seteru kuat dengan subjek Sejarah dan Sirah. Tempat pertama tidak lain tidak bukan, dijuarai oleh subjek bahasa Arab selama 7 tahun berturut-turut. (Tak pernah lulus)
Tahun demi tahun pergi, entah bagaimana aku mula menemui jalan berdamai dengan 'Sirah'. Kalau dahulu, belajar Sirah kerana nak lulus exam kali ni belajar Sirah atas dasar minat dan tanggungjawab sebagai Muslim. Tadi sewaktu mengacau ayam di kuali, otak aku mula diserang beberapa persoalan;

Kenapa Sirah boleh jadi suatu subjek yang sangat membosankan dulu??

Aku mula berandaian, boleh jadi kerana kedangkalan dan kecetekan akal untuk betul-betul menyelami kepentingan belajar tentang sejarah pada usia sebegitu muda. Boleh jadi juga kerana 'iman' belum terbina. Selain itu,boleh juga disebabkan faktor pendidikan itu sendiri.. Apa silapnya?Dari waktu ayam masih lagi garing kekuningan dan hangat diangkat dari kuali sehingga waktu seluruh isinya diselaputi sambal merah,otak aku cuba mencari jawapannya.

Tadinya sewaktu menunggu ayam garing dalam kuali, aku mengisi masa membaca buku The  Islamic History dari Firas Al Khateeb . Sebulan yang lepas, aku mencadangkan kepada ahli-ahli rumah untuk adakan diskusi bedah buku sekurang-kurangnya sebulan sekali dan buku ini menjadi pilihan pertama kami. Sungguh-sungguh aku cuba yakinkan Kak H untuk mulakan dengan dua topik pertama (sahaja) bagi bulan pertama. (walaupun aku dah baca sampai topik 6). Justifikasi aku adalah aku nak betul-betul mendalami isi kandungannya. Biar sikit asal betul-betul 'feel' !Eceh,cakap kencang!!

















"Sebulan dah,bila nak bincang Jemah oiiii!!!"

Masuk balik topik,aku sedang ulang baca topik kedua iaitu peristiwa ketika kaum Bani Hasyim diboikot oleh penentang-penentang Islam dari kalangan pembesar-pembesar Quraish.Kali ni, aku menukar strategi membaca. Kalau dahulu, aku akan baca terus ikut kronologi kali ni aku cuba hadam dan kategorikan mengikut sub-topik yang relevan. Contohnya;

A)Faktor-faktor Perkembangan Islam di Makkah:
1)Faktor Geografi
2)Faktor sosial/ekonomi
3)etc

B)Reaksi kaum Quraisy
1)Buat donno tapi risau
2)Menghina,mencaci etc
3)Menyeksa,memboikot
4)Mengancam bunuh Rasulullah
5)etc

C)Latar Masyarakat
1)strata sosial- gah dan hina kerana keturunan
2)jenis ikut nenek moyang punya 'kepala'

Daripada pembacaan malam tadi, aku dapat meneka sebab-sebab kenapa Sirah menjadi suatu subjek yang agak membosankan dahulunya. Hal ini adalah disebabkan kegagalan kita untuk betul-betul meletakkan diri dalam perspektif yang sepatutnya. Kita cuba melihat dari pandangan seorang manusia zaman moden sedangkan objek yang sedang kita pelajari adalah dari zaman ,tempat  dan budaya yang sangat asing! Maka sebelum terus terjun ke dalam cerita,pertama-tama kita kena diperkenalkan dengan latar bagi cerita ni . Bagi aku membaca sirah seharusnya adalah seperti membaca novel, sementara kita membaca imaginasi kena ambil peranan untuk membayangkan keadaan yang terjadi dan try to make sense out of it . 

Acana tu?? (baca:macammana tu?)

Contohnya;

"Kenapa orang Quraish marah sangat dengan kemunculan Agama Islam yang dibawa oleh Rasulullah?"

Bagi memahami hal ini, mari kita letakkan dalam satu analogi yang mudah;

Di Manchester ni ada suatu badan yang dianggotai oleh orang Melayu iaitu Malaysian Community of Old Trafford(MCOT)  . Presiden badan ni adalah seorang yang bernama Kacang.Sekarang mari aku perkenalkan tentang Manchester,

Manchester ini adalah suatu tempat yang didominasi oleh kaum Melayu semata-mata. Selain dari MCOT, terdapat juga organisasi lain-lain iaitu MSSM dan Mnasir . Tidak lupa juga M&M (ok aku tahu lawak aku hambar.Fine!) Tapi MCOT adalah badan pelajar yang paling gah kerana reputasinya yang baik buat beberapa tahun yang lalu..

Dasar utama semua badan-badan ini adalah bagi membantu pelajar tapi malangnya kerana senior-senior yang korup, mereka menjadi terpesong dari tujuan asal mereka. Begitu juga Kacang yang menduduki kedudukan sebagai Presiden . Hal ini adalah kerana Kacang hanya menuruti apa yang senior-senior mereka lakukan . Kerana bekas presiden suka buli junior,Kacang juga membuli junior. Baginya itu adalah tradisi yang harus dikekalkan bagi menunjukkan siapa yang paling berkuasa apatah lagi KAcang sangat gilakan kuasa. Lambat laun kepercayaan bahawa membuli junior itu adalah aktiviti yang sihat dan bernas menggalakkan ramai pelajar Malaysia di sekitar UK untuk datang ke Manchester bagi membuli junior. Hal ini merancakkan kegiatan ekonomi  di Manchester (sebab orang datang mesti nak makan Jazeera dan Taiba kan?? Eleh,macam tak tahu!) dan menyalurkan dana yang banyak kepada Manchester.

Suatu hari muncul seorang ahli MSSM iaitu Syamsul yang mengkritik tradisi ini. Syamsul ini sudahlah bukan orang penting dalam MSSM, bukan juga ahli MCOT tapi berani membantah tradisi yang sudah berakar umbi di Manchester . Kemain lagi beliau! Pada mulanya,Kacang pandang sebelah mata tapi lambat laun pengaruh Syamsul ini semakin kuat. Seorang demi seorang menyedari cela dalam sistem sosial yang diperjuangkan Kacang dan konco-konconya. Pada waktu ini ada beberapa kebimbangan muncul dalam fikiran Kacang dan presiden badan-badan lain.. 

 Pertamanya, 1)bagaimana sekiranya pengaruh Syamsul bakal menyebabkan tertubuhnya satu badan baru yang akan menyaingi MCOT?2)Bagaimana sekiranya Syamsul akan dipilih untuk menggantikan Kacang dari jawatannya?3)Tambahan lagi,tentangan Syamsul terhadap budaya membuli junior akan menyebabkan kerencatan ekonomi Manchester apabila satu-satunya tarikan utama Manchester sebelum ini dilupuskan?


Jadi korang rasa apa Kacang akan buat???

Ya. Hanya dengan mengenali keperibadian Kacang sebagai seorang yang begini dan begitu..dan hanya dengan memahami keadaan masyarakat yang begini dan begitu kita mampu membuat andaian akan tindakannya dan memahami sebab-musabab tindakannya. Begitu juga halnya dengan Sirah. Bagi aku Sirah memerlukan 'sensitiviti' dan 'ketelitian', maka cara pembelajaran Sirah yang terus melambakkan nota-nota pendek kepada pelajar bagi dihafal membabi-buta tanpa membawa pelajar-pelajar betul-betul 'mengembara' ke permainan emosi,dan perasaan akan membuatkan subjek Sirah sangat bosan. Sirah menjadi penceritaan yang pasif dan tak mesra 'pelajar' . Tapi macammana nak convey emosi ni? Sebagai pembaca novel,tak lain tak bukan kena kenal latar masyarakat dan tempat. (Dalam analogi di atas,latar masyakat tu aku dah highlight)


Contoh berdasarkan Sirah Rasulullah;

Seorang pelajar yang menjawab peperiksaan berkenaan Karakter Rasulullah mungkin menjawab;
"Rasulullah seorang yang tabah.Hal ini kerana,dia terus mempertahankan Islam tanpa sokongan dari isterinya,Khadijah dan Abu Talib yang telah meninggal.

Alasan ini terlalu ringkas dan 'surface'. Susah untuk feel dan hayati ketabahan Rasulullah tanpa menyelami keadaannya secara terperinci. Jom elaborate point di atas.

Rasulullah lahir sebagai anak yatim. Dia kehilangan ibunya sejak kecil.Sejak kecil dia dipelihara oleh datuknya,kemudian ayah saudaranya Abu Talib. Sewaktu dalam usaha menyebarkan Islam, Rasulullah sangat dibenci oleh pembesar-pembesar Quraisy.  Abu Talib,meskipun kekal dalam pegangan yang diwarisi oleh nenek moyangnya tetap melindungi RasulullahKhadijah juga sentiasa di samping baginda sewaktu susah dan senang. Oleh kerana itu,apabila sesetengah umat Islam diseksa (kerana kedudukan yang rendah dalam masyarakat, dan tak dapat perlindungan dari mana-mana kabilah Arab), Rasulullah tidak diseksa sedemikian rupa kerana  perlindungan dari kaumnya yang diketuai oleh Abu Talib . Tambahan lagi, budaya sosial masyarakat Arab,apabila seseorang dari sesuatu kaum/keturunan dibunuh maka ahli keturunanya boleh menuntut bela . Hal ini boleh menimbulkan perang saudara. (m/s 14)
Sementara kehilangan ahli keluarga sendiri adalah sesuatu yang sangat menyedihkan, pemergian Abu Talib, sebagai ketua kaum secara tidak langsung menandakan bahawa perlindungan terhadap komuniti Islam tidak lagi sekuat dahulu sewaktu Abu Talib masih hidup . Maka dari sini kita dapat faham sedikit sebanyak sebab musabab yang membawa kepada 'percubaan' Rasulullah  untuk membawa Islam dan mengembangkannya di luar Makkah. Taif,dan kemudiaannya Madinah.

Kalaulah kita cuba letakkan diri kita dalam posisi Rasulullah ,dalam keadaan dicaci-maki, diancam bunuh dan kehilangan orang yang dikasihi. MasyaAllah,hebat sangat cabaran tu. Sebagai manusia biasa,normallah ketika mana kita difitnah,dibenci dan dilayan dengan buruk kita akan mengadu dengan orang yang tersayang. Tapi bagaimana rasanya bila orang yang kita sayang itu sendiri meninggalkan kita dalam keadaan kita sangat-sangat memerlukan? Sedihkan? Hopeless sangat rasa .
Oleh hal itu, ketabahan Rasulullah dan pegangan imannya sangat-sangat terbukti waktu itu .Kebergantungannya kepada Allah sangat terserlah.Sob3..  Tiba-tiba sedih.

Maka bolehlah aku simpulkan di sini bahawa, Sirah itu hanya menarik apabila kita berjaya melihat dengan kaca-mata yang sebetulnya. Bukan sekadar kaca mata pelajar yang nak dapat A+ dalam Sejarah semata-mata , tapi seorang manusia yang mencari erti dan iktibar dalam rangkaian kisah yang berlaku ribuan tahun yang lalu. Lihatlah dengan hati. Walau beratus ribu tahun memisahkan kita dengan baginda,kalau namanya manusia..  Jika dilihat dengan mata seorang manusia, pasti akan rasa.

1 comment:

  1. suka dengan penulisan kau fizah,, moga tetap istiqamah menulis untuk menyentap hati2 umat yang lesu dan lemau ni,,, keep it up!

    ReplyDelete