Saturday 28 November 2015

Jika Diriku DiCintai Tuhan..

~Bicara Cinta sang Faqir - Inilah Jalanku~: Jika Dirimu DiCintai Tuhan..:   Jika diri mu benar diCintai Allah Nescaya hati mu akan dihancurkan Remut bagaikan kaca yang terhempas Sakit bagaikan dihiris sembilu ...



Lalu di kala lewat malam,sewaktu  perlahan-lahan meletakkan kepala di atas lengan ,dan pandangan dibiar lepas menembusi tingkap kaca bilik,..

Aku tertanya-tanya.."Apa benar tuhan cinta?



Siapa yang mahu menjawab soalan itu?



Ketika langit memandangku lesu tanpa suara,dan suara dekahan tawa manusia di luar bertukar menjadi suatu kebisingan yang memekakkan..

Bunyi 'dengusan'(?) boiler juga tak menjawab soalan-soalan yang berkecamuk menuntut jawapan..



Aku sendirian,,



Alangkah beruntung Nabi Musa,berpeluang berbicara secara langsung dengan tuhan.Aku mahu sekali bertanya kepada tuhan,di mana aku di sisiNya?Kelmarin aku telah mengabaikannya,kerana kelemahan imanku.Semalam aku berburuk sangka kepadanya.Dan hari ini tetap juga aku masih berdosa?



Di mana letaknya aku di sampingMu Allah??



Lewat malam ini,aku kirimkan pertanyaan itu untuk memanjat ke ArasyiNya yang mulia.Aku luahkan rintihanku yang terhimpit di balik hijab noda-noda dosa..Ingin sekali aku mendengar Dia berkata bahawa benar Dia cinta.



Kerana hari demi hari aku semakin terhimpit.Sakit.Terasa bagai tiada jalan keluar dari kepayahan.Terasa bagai tidak punya kekuatan untuk terus istqamah di atas jalanNya..Jarak antara aku dan tuhan terasa semakin memanjang.Takut kiranya,tali yang menghubungkan aku denganNya akan akan putus direntap oleh jarak yang terbina..



Aku mahu sekali diyakinkanNya bahawa jalan ku dahulu adalah benar.Aku mahu sekali Dia berkata bahawa dia menerima segala jenis usahaku yang pernah dicurahkan .Aku mahu sekali mendengar bahawa Dia memaafkan kesilapanku dan menerima aku apa adanya.





Aku mahu Dia berkata "Tak Mengapa.Aku menguji kerana aku cinta.Kerana engkau telah melakukan hal yang betul"



Tapi malam masih sepi tanpa memberi jawapan.Air mata mengalir.



Ingat tak?Kisah si kafir yang mendustakan Rasulullah yang dirakamkan dalam surah Al Hijr?Mereka meminta pelbagai bukti kerana enggan menerima kerasulan Rasulullah;

"Sepatutnya engkau membawakan malaikat kepada kami (untuk menjadi saksi tentang kerasulanmu), jika betul engkau dari orang-orang yang benar!"(Ayat 8)

"Dan kalau Kami bukakan kepada mereka mana-mana pintu langit, kemudian mereka dapat naik melalui pintu itu (pada siang hari yang membolehkan mereka menyaksikan segala kenyataan yang ada):Tentulah mereka akan (mengingkari kenyataan yang benar itu dengan) berkata: "Hanya mata kami telah disilapkan penglihatannya bahkan kami adalah kaum yang telah disihirkan (oleh Muhammad)".(ayat14-15)





Mereka meminta pelbagai bukti sedangkan walaupun dibentangkan bukti yang jelas di hadapan mata mereka,mereka tetap juga akan mengingkarinya.Adakah aku angkuh seperti mereka kerana mengharapkan 'bukti'?



Ingat tak?Ketika Musa meminta kepada tuhannya agar dinampakkan dzat Allah kepadanya??



Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu, dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku (ZatMu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatMu". Allah berfirman: "Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau ia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu", Setelah Tuhannya "Tajalla" (menzahirkan kebesaranNya) kepada gunung itu, (maka) "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur lebur dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah ia sedar semula, berkatalah ia: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu, dan akulah orang yang awal pertama beriman (pada zamanku)(Al A'raf 143)


 Sedang Allah menolak permintaan Nabi Musa untuk melihatnya,bagaimana pula aku manusia yang langsung tak punya sebarang keistimewaan ni?





Ingat tak firman Allah dalam Surah al-Ankabut??

"Dan ada sebahagian dari manusia yang berkata: “Kami beriman kepada Allah”; kemudian apabila ia diganggu dan disakiti pada jalan Allah, ia jadikan gangguan manusia itu seperti azab seksa Allah (lalu ia taatkan manusia). Dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu memberi kemenangan kepadamu, mereka sudah tentu akan berkata: “Kami adalah sentiasa bersama-sama kamu”. (Mengapa mereka berdusta?) Bukankah Allah lebih mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati sekalian makhluk?"(Ayat 10)


Dan al-Baqarah??


"Dan ada sebahagian dari manusia yang berkata: “Kami beriman kepada Allah”; kemudian apabila ia diganggu dan disakiti pada jalan Allah, ia jadikan gangguan manusia itu seperti azab seksa Allah (lalu ia taatkan manusia). Dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu memberi kemenangan kepadamu, mereka sudah tentu akan berkata: “Kami adalah sentiasa bersama-sama kamu”. (Mengapa mereka berdusta?) Bukankah Allah lebih mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati sekalian makhluk?"(Ayat 10)

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)."(Al baqarah 214)

Fikiran melayang terbang dari benua Eropah,merentasi sempadan negara dan masa lalu singgah di bumi para Anbiya..Pada kisah Nabi Nuh yang berdakwah beratus-ratus tahun lamanya.Tidak ramai yang mengikutnya.Nabi Syuaib yang diuji dengan penyakit aneh..Air mata bertakung.Hati orang-orang yang hampir kepada Allah pasti sahaja akan remuk.Pasti dihempas,dihenyak ,dikoyak dan dilukai..Begitulah cara Allah menunjukkan cintaNya.Biar hati itu tiada terpaut kepada dunia.Biar hati dicuci bersih dan disental habis-habisan.

Mereka dan aku adalah seperti 'jauh panggang dari api'..Mana nak disamakan aku yang hina ni dengan Rasul-rasul yang dimuliakan Allah??Tapi ....Aku ingin percaya bahawa bahawa benar tuhan cinta.Meskipun deria aku tidak pernah sekali pun menangkap 'suaranya'.Kerana hanya 'keyakinan' itu yang memberi aku 'kehidupan'  selama ini.Kerana aku percaya tuhan selalu cinta,maka selama ini aku tak pernah serik mencuba walau jatuh beribu-ribu kali.Walau diherdik,dikutuk dan dipinggirkan..Di dalam 'keasingan ' itu adalah ruang untuk aku bermesra denganNya,

Ya Allah,Engkau benar cinta bukan???

Aku tahu.

Engkau benar-benar cinta.

Langit menghitam.Keriuhan di luar rumah menysut.Aku menutup mata.Ingin tidur dibuai bunyi hayunan jarum jam ,dan keindahan janji tuhan...Semoga suatu hari nanti apabila jam berhenti berdetik,dan dunia menyepi dari deria..Aku bertemu tuhan dan Dia akan mengatakan..

"Benar Aku Cinta."



No comments:

Post a Comment