Tuesday 22 March 2016

Bedah Buku The Lost Islamic History (1) ;Tanah Arab Sebagai Titik Tolak Pembangunan Peradaban Islam

                    "The dry,mountainous landscape of the Hijaz is not an environment that gives much life. Situated in the western Part of the Arabian Peninsular, this land can be described with two words; dry and hot.
In the summer, the temperatures regularly rise to well over 100 degrees Fahrenheit, with little precipitation. Further east, endless sand dunes mark a landscape devoid of greenery or permanent settelements. Yet it was from this harsh landscape that,in the early 600s, a new movement emerged; one that would change the course of history in the Arabian Peninsular and beyond."

(Gambar diambil dari Google)

Alhamdulillah, pada tarikh 19 hb 3 2016 aku dan Miss H berjaya mengadakan bedah buku The Lost Islamic History, iaitu sebuah buku yang ditulis oleh Firas al Khateeb di rumah kami di Claremont Road (ya macam kami aja yang duduk di jalan ni.) 
                                                 


Post yang ini cuma akan membentangkan isi-isi penting yang diekstrak dari tajuk pertama buku ini iaitu ;

PRE ISLAMIC ARABIA


Apabila kita membincangkan soal faktor-faktor yang yang mendorong kepada kemuncak ketamadunan ilmu pada zaman Abbasiyyah,  di Baghdad contohnya maka kita tidak akan lari dari menyebut soal prasarana pendidikan, soal kestabilan politik, ekonomi dan keadaan sosial yang terkawal . Tetapi aku lebih suka untuk berpendapat bahawa semua faktor-faktor tersebut cuma dahan-dahan yang bercambah dari faktor yang paling utama;

Akidah !


Pepatah Melayu mengatakan,kalau benih yang baik dicampak ke laut menjadi pulau.

Bercakap soal awal perkembangan Islam di bumi Arab, maka kita tidak akan merasa asing dengan nama Makkah iaitu tempat di mana berdirinya Kaabah yang kini menjadi satu-satunya kiblat umat Islam keseluruhannya . Makkah terletak di pinggir barat Semenanjung Arab, iaitu suatu kawasan yang terbentang di belah timur Laut Merah .  Meskipun sewaktu kedatangan Islam yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. Makkah sudahpun mempunyai reputasi sebagai titik focal masyarakat Arab untuk beribadah, Makkah walaubagaimanapun seakan-akan langsung tidak memiliki sebarang sifat yang mampu menjadikannya suatu tempat yang sangat berpengaruh dalam mementaskan suatu revolusi yang sangat hebat dalam sejarah!


Di bahagian Selatan semenanjung Arab terletak bumi Yaman dan Oman manakala di bahagian utara pula terletaknya Jordan, Iraq dan Mesir. Kawasan-kawasan di bahagian utara ini didominasi oleh dua kuasa besar pada waktu tersebut iaitu Kerajaan Rom dan Persia.(akan dibincangkan kemudian) . Meskipun dikelilingi oleh tanah jajahan dua kuasa besar ini, sifat kebanyakan kawasan di tanah Arab yang berpadang pasir, tandus dan kekurangan sumber keperluan penting iaitu air membuatkan Makkah 'sepi' dan selamat dari campur tangan kuasa-kuasa asing . Kerajaan Mesir Purba lebih memilih untuk menakluki kawasan yang lebih subur seperti Nubia dan Fertile Crescent manakala pedagang-pedagang Roman juga tidak gemar dengan keadaan padang pasir yang bagi mereka terlalu extreme untuk dididiami .

BUDAYA


Sekiranya Greece dan Mesir pada waktu dahulunya kaya dengan arca-arca sebagai salah satu bentuk seni yang popular dan mendapat perhatian, keadaan masyarakat Arab yang kesempitan sumber dan bahan alatan seni mahupun masa mempengaruhi jenis karya seni mereka . Karya seni yang terkenal dalam kalangan mereka adalah dalam bentuk syair,sajak dan puisi . Memandangkan kebanyakan dari golongan Arab ini adalah buta huruf, maka karya-karya ini disebarkan dari mulut ke mulut . Mereka mampu menghafal sehingga beribu-ribu jenis puisi . Kelebihan menghafal ini ternyata sangat berguna setelah datangnya Islam kepada mereka.


AGAMA

Sebelum kedatangan Islam di Makkah,kaum Arab secara umumnya didominasi oleh mereka yang berfahaman polytheistic (banyak tuhan) . (Pendapat KH ,barangkali hal ini terjadi berikutan inovasi tokok tambah dari tradisi ) . Walau bagaimanapun, masih ada segelintir di antara mereka yang sebenarnya masih berpegang kepada monotheisme (satu tuhan iaitu Allah) dari agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim.
 Golongan penyembah berhala ini dikatakan terlalu taksub dengan berhala-berhala mereka sehinggakan dikatakan bahawa terdapat 360 jenis berhala di sekeliling kaabah pada waktu tersebut. 
Pada mereka juga, Allah adalah salah satu dari tuhan-tuhan mereka.
Pengaruh dari Sumeria dikatakan turut menjadi faktor penyumbang kepada wujudnya kepercayaan seperti ini.
Dalam masyarakat Arab ini terdapat juga kumpulan minoriti yang menganut agama Yahudi dan Nasraniwalaubagaimanapun mereka mengelak assimilasi dengan kaum Arab yang rata-ratanya berfahaman Polytheistic.


Soalan KH:Adakah penyembahan berhala wujud pada zaman Nabi Ibrahim??


NEGARA JIRAN ARAB



Negara-negara yang berjiran dengan Makkah secara umumnya dikuasai oleh 3 kuasa besar yang berpengaruh pada waktu tersebut iaitu kerajaan Aksum yang berkuasa di Selatan, kerajaan Rom dan Persia di bahagian utara. Melihat dari sudut ekonomi, hal ini membawa keuntungan kepada masyarakat Arab lantaran hubungan perniagaan yang merentasi tanah arab selatan ke utara. Walaubagaimanapun sebagai maa yang disebutkan di atas, pedagang Rom enggan memasuki kawasan gersang dalam tanah Arab lalu menyerahkan urusan perniagaan di tempat yang lebih jauh dan terpencil kepada golongan nomad Arab.

Konflik berpanjangan yang tercetus antara Rom dan Persia dimanfaatkan oleh sebahagian kabilah Arab . Kabilah Ghassanid berpihak kepada Rom, manakala Lakhmid pula sekutu Persia . Kedua-duanya menjadi proxies bagi kuasa-kuasa besar tersebut bagi memenangi perbalahan .Kabilah-kabilah ini membangunkan 'client states' bagi kerajaan yang disokong mereka . Ghassanid menubuhkan  kerajaan yang sekarang ni dikenali sebagai Palestine, Jordan dan Syria, manakala 
Lakhmid menguasai selatan Mesopotamia .

 Bagi mempersiapkan kedua-dua kaum Arab ini di medan tempur, Rom dan Persia harus membelanjakan harta untuk mereka. Hal ini menguntungkan kedua-dua belah pihak yang mengambil kesempatan ke atas satu sama lain. Perbalahan yang berterusan antara Rom dan Persia memberi impak buruk kepad dua-dua belah pihak apabila mereka kedua-duanya saling keletihan . Ghassanid dan Lakhmid pula semakin jemu kerana merasa dipergunakan . Masyarakat Arab yang lain memilih untuk tidak masuk campur dan hanya menumpukan perhatian kepada kegiatan ekonomi mereka.


Chapter 2:

soalan yang patut difikirkan adalah;
1)kat mana Rasulullah pergi berdagang di mana dia seorang pendeta yahudi yang mengenali tanda2 kerasulan dalam dia..
2)Samada Khadijah mengenali peribadi Rasulullah sebelum dia dihantar berdatang bersama Maisarah atau sekembalinya dia dari berdagang..
3)Futher research tentang peristiwa Datuk Rasulullah menemui telaga zamzam kembali

No comments:

Post a Comment