Thursday 19 May 2016

Keretapi

Aku sekarang bersendiri di stesen.
Bunyi desiran daun pintu terkatup di belakang membulatkan tekad.
Sudah tiada jalan kembali ke gerabak yang sama.
Dan keretapi yang itu perlahan-lahan berlalu pergi, dan tak perlu aku lihat.
Aku terus menanti sedang waktu terus beranjak perlahan .
Stesen ini terus disinggahi oleh keretapi-keretapi lainnya.
Ada yang memanggil-manggil namaku.
Ada yang senyap.Entah boleh dimasuki atau tidak.
Ada yang sudah penuh.
Tapi aku terus menunggu.
Menunggu keretapi yang satu itu.
Ada yang mentertawakan aku.
Katanya keretapi yang aku nantikan tempatnya bukan di bumi tapi nuh di kayangan.
Katanya yang engkau nantikan itu belum tentu datang,
Malam dan siang bersilih ganti,
dan aku masih menanti.
Mereka mentertawakan aku kerana melepaskan keretapi-keretapi yang lain pergi,
aku mentertawakan mereka kembali,
mereka barangkali lupa,
kita menaiki keretapi untuk sampai ke destinasi,
Kalau tiada sampai keretapi yang aku tunggu,
maka dua kaki inilah kenderaanku.

No comments:

Post a Comment