Thursday 5 May 2016

Post random:Kalau boleh aku nak korang tahu yang.....

Aku selalu rasa...
Aku bukan macam kebanyakan gadis-gadis lain.
Aku kurang gemar bercakap tentang fashion.
Ironi, apabila pemakaian aku yang 10-20 minit siap tu dipuji.
"Amboii, cantiknya nak ke mana???"Orang mengusik.
Padahal sebab malas nak cari baju jadi ambil apa yang terdekat.
Aku kurang suka bergosip.
Siapa bercinta dengan siapa.
Siapa bergaduh dengan siapa..
Aku jarang minat untuk ambil tahu.
Aku tak suka drama sangat dan kalaupun aku kurang selesa berdamping dengan seseorang, aku lebih suka menikus dan menjauhkan diri.


Perempuan-perempuan lain boleh melilit tudung bermacam-macam bentuk. 
Aku pula jarang ambil minat dengan perkara-perkara macam tu yang aku rasakan sangat leceh dan remeh.(tolong jangan bash saya) 
Nak ikat tali kasut pun aku tak pandai dan malas.
Jadi aku lebih suka kaki aku bersarungkan flat shoes.
Kadang-kadang berbulan-bulan tak bertukar kasut.
Orang lain ada kasut formal, kasual, kasut jalan, kasut nak ke kedai..
Aku selalunya cuma bersalin satu dua kasut dalam beberapa bulan.
Itupun kalau nak bersukan dan sebagainya.

Aku jenis yang bersepah.
Aku pun tak tahu macammana orang boleh kekalkan susunan bilik diorang sebab aku memang tak pandai.
Pagi kemas, petang dah macam diserang ribut .
Kesian lah siapa yang kahwin dengan aku.

Ramai orang suka tengok drama korea atau running man.
Aku pula lebih suka membaca, melukis, menulis dan mengedit gambar.
Kepuasan aku adalah pada mencipta,
Perempuan-perempuan lain selalunya tak boleh berjalan tak berteman.
BFF wajib diangkut sekali ke mana-mana hatta nak ke tandas.
Seolah-olah ada unwritten code.
Aku pula kadang-kadang sendiri yang memilih masa untuk bersendiri.
Kadang-kadang pakai cecantik dan seayu yang mungkin hanya untuk menikmati sepotong kek dan secawan kopi sambil berfikir merenung manusia dari balik tingkap kaca kedai.
Atau kadang-kala sekadar berjalan tak tentu arah di taman.


Tenang.
Aku tak sukakan kekalutan dan kebisingan.

Tapi bila waktu aku berjumpa dengan orang maksudnya itulah masa aku dengan dia.
Phone dan gadget aku cuba tolak tepi.
Maka aku selalu rasa tersinggung dengan orang yang leka bermain telefon selepas mengajak aku keluar.
Apatah lagi kalau hanya untuk berbalas mesej dengan kawan-kawan lain.
Sakit ooo!Macam tak wujud.

Mungkin berbunyi agak 'budget' tapi aku tak selesa menjadi perhatian lelaki.
Aku suka kawan-kawan lelaki aku.
Tapi cukuplah aku dihormati sebagai kawan,
dan bukan menjadi bahan gurauan..
Bahan mainan..
Bahan show off.
Bahan 'diuji' kehebatannya mengorat.
Kadang-kadang aku sedih apabila nama aku dijaja dalam kalangan lelaki dan diselitkan dalam bahan gurauan antara mereka.
Tambah lagi apabila nama aku disebut-sebut dalam kalangan lelaki, akan ada pandangan 'pelik' dari kaum perempuan.
Aku selalu dengar;
'Rivalries' dalam kalangan perempuan dasyat ..
Mungkin aku juga yang tak menjaga adab pergaulan.
Aku fikir, cuba tak bersangka buruk.
Memang.Salah itu pada aku.
Maka aku lebih berhati-hati sekarang.
Aku lebih selesa dengan kawan-kawan perempuan sahaja.
Kalau nak betul-betul rapat dengan lelaki nanti aku grab seorang ajak kawen terus.
Senang.
Dan bilamana ada yang melamar,
aku lebih suka menolak terus kalau enggan.
Bukan angkuh,
tapi tak mahu zalim dengan perasaan orang jika dibiar berharap lama-lama.
Dan kalau ada yang mahu menunggu,
terserah samada sanggup menerima pantang-larang aku dalam pergaulan untuk bertahun-tahun.

Perempuan-perempuan lain mudah mengadu masalah,
aku pula susah untuk menzahirkan emosi.
Tak ramai yang mengenali aku secara dalam,
mungkin seorang dua,
mungkin seorang.
atau tak ada..
aku sendiri tak faham dengan kekayuan diri sendiri.
Mungkin..
sebab..
Aku selalu bersedih atas sebab yang lain dari orang-orang lain.
Jarang tertekan sebab banyak kerja..
Jarang tertekan gara-gara ditegur atau dikritik
Jarang terasa dengan kawan-kawan tak ajak jalan,
jarang bersedih kerana homesick..
atau masalah dengan crush sekalipun..
Aku selalu bersedih untuk ....... 
Hidup kita memang banyak masalah kan?
Takpe..Aku yakin masalah orang lain jauh lebih besar.

Perempuan kebanyakannya lebih sensitif,
pandai memujuk..
Pandai meminta..
Aku tak pandai,
nak bargain kat kedai pun tak reti,
apatah lagi nak main kelip-kelip mata dekat abang penjual minta harga murah..
Bab perasaan ni,ya rabbi! Aku ni paling noob sekali.
Kadang-kadang aku nak je jadi macam perempuan-perempuan lain,
mampu cakap..
"Wehh..aku suka sangat lepak dengan kau!" depan-depan muka orang yang aku sayang..
atau aku nak sangat mampu menangis sekali dengan kawan aku yang bersedih,
tapi muka aku ni punya kayu, kalah muka ironman!
Tapi tak bermakna aku tak rasa apa-apa.
Maybe sebab aku sendiri jenis yang pemendam,
terlalu kerap menahan rasa sampai air muka pun jadi kosong dan bosan
Kesian kawan-kawan aku.
Mesti dia rasa macam kawan dengan robot.

Akhir sekali,
Aku bersyukur dengan kawan-kawan yang terima baik dan buruk aku.Thank you guys kerana menerima aku yang entah apa2 ni.






No comments:

Post a Comment